Het ongemak van andere mensen in je huis.

Het ongemak van andere mensen in je huis
Als ik iets verschrikkelijk vind, is het als er andere mensen in mijn huis zijn. En nee, dan bedoel ik niet mijn ouders, broertje of vriendje, dan heb ik het over personen zoals de werksters, de schilder, de slotenmaker, de glazenwasser.ย You name it and I hate it.ย 

Het idee voor dit artikel borrelde op toen ik de deur open deed voor de slotenmaker. Die komt hier gelukkig niet iedere dag, maar dat betekent meteen dat het standaard ‘wij-zijn-gastvrij ritueel’ uitgevoerd moet worden. Vragen hoe meneer het maakt en of hij iets te drinken wil. Wel zo vriendelijk natuurlijk, maar niet hetgeen waar je altijd evenveel zin in hebt, ik tenminste.

Dan de werksters (het woord schoonmakers gebruik ik niet), iedere dinsdag tegen twaalf uur ’s middags is het raak. Ik hoor de voordeur opengaan en weet dat ik vanaf dan nog maximaal een half uur kan genieten van de rust op mijn kamertje. Ondertussen hoor ik de stofzuiger aangaan en de mop (wij Facility Managers gebruiken ook het woord dweil niet) over de grond zwiepen. Dan een klopje op mijn deur of ze mijn kamer schoon mag maken, het is gedaan met de rust. Ik hoor je denken: ‘Ga naar een andere kamer!’, maar zo simpel is het niet. Bij de al schoongemaakte kamers is de vloer namelijk nog nat van het moppen (niet dweilen) en hoe irritant is het voor haar wanneer ze bij nog twee andere kamers moet vragen of ik zo vriendelijk wil zijn om een eind op te rotten, juist heel irritant. Dus dan loop ik maar op mijn tenen over de net gemopte vloer, om me op het bed van mijn broertje te storten, het is niet anders.

En dan denk ik de ergste van allen: de glazenwasser. Op het moment dat hij aanbelt wil ik me het liefst opsluiten in de badkamer met gematteerd glas. Want in iedere kamer voel ik me bespied alsof ik een duur juweel uit een bijzonder museum probeer te stelen en heb ik het idee dat alles wat ik doe raar is.

Uiteindelijk is het natuurlijk een luxeprobleem. Want ik vind het heerlijk dat ik nooit zelf mijn kamer hoef te stofzuigen en ik nooit het verzoek van mijn moeder krijg de ramen te wassen. Maar toch, luxeprobleem of niet, andere mensen in je huis is en blijft een ongemak.

4 gedachtes over “Het ongemak van andere mensen in je huis.

  1. Haha, leuk stukje en heel herkenbaar! Heerlijk dat er een werkster bij ons over de vloer komt, maar altijd ongemakkelijk als zij de trap schoon staat te maken als ik net naar beneden wil gaan hahaha. #firstworldproblems ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

