Waarom mogen we het niet over menstruatie hebben?

Hai lieverds,

Nou laten we het eens hebben over het songfestival. Oké grapje, hoogstwaarschijnlijk komt dat songfestival jullie ook de strot uit en om heel eerlijk te zijn, heb ik het niet eens gezien. Ik vond Bagels & Bubbels toch een stuk leuker om mijn tijd aan te besteden, dus dat was ook wat ik deed.

Waar ik het wel over wil hebben is een taboe onderwerp: menstruatie. Of ‘de maandelijkse periode’, of ongesteld zijn, of hoe jij het ook maar wil noemen. Ik ga dat natuurlijk niet in detail met je doornemen, dat lijkt me niet heel gezellig, maar ik wil het er graag over hebben dat het een taboe onderwerp is. Want dat is iets waar ik geen begrip voor op kan brengen.

Ik heb er zelf totaal geen moeite mee om aan te geven dat ik last heb van mijn maandelijkse periode. Sterker nog: ik vind het fijn om het te delen met de mensen die veel om mij heen zijn. Dan begrijpen die tenminste ook waarom ik veel sneller boos ben dan normaal, waarom ik opeens zwaar begin adem te halen (mijn buikpijn komt in een soort weeën) en eventjes niet meer goed na kan denken, en waarom ik een stukje stiller ben dan normaal, wat vast niet iedereen erg vind.

Ik begrijp al te goed dat je liever niet smerige verhalen hoort over bloed, want bloed op zich is geen fijn onderwerp. Maar waarom zijn er mensen die gruwelen bij de gedachtes aan tampons, maandverband en alles wat nog meer bij menstruatie komt kijken. Waarom vinden sommigen het zo vies? Het is toch iets super natuurlijks en zouden we niet allemaal dankbaar moeten zijn dat we ongesteld worden? Tenzij je zwanger wilt worden, dan is het een ander verhaal. Waarom wordt menstruatie niet als een soort koorts gezien? Want wanneer iemand dat heeft, hebben we het er toch ook gewoon over?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een hekel aan ongesteld zijn en het liefst zou ik het ook niet zijn. Maar ik begrijp niet waarom er mensen zijn die doen alsof het niet bestaat. Want vriend(in), zonder die menstruatie was jij er nooit geweest. Begrijp jij het wel? Leg het me dan alsjeblieft uit.

Dat waren mijn gedachtes weer voor vandaag. Ik wens je een hele fijne dag! ❤

Geef een reactie

