Durf risico te nemen.

Processed with VSCOcam with t1 preset

“Denk niet aan wat er kan gebeuren als je het doet, denk aan wat je misloopt als je het niet doet.” Deze quote, uitspraak of hoe je het ook wil noemen, bedacht ik gister. En persoonlijk vind ik hem best wel goed. Vandaag deel ik met jullie waarom.

Wij mensen, zijn over het algemeen best wel bang om risico te lopen. We denken al snel ‘Ja maar … kan gebeuren!’, ‘Straks pakt het verkeerd uit!’, ‘Misschien gaat het wel helemaal mis!’, en dat is ook best logisch, die kansen zijn er namelijk ook. Maar let op wat ik zei, het zijn kansen. Niemand kan je op voorhand al vertellen dat het verkeerd uit gaat pakken, dat het mis gaat of dat er iets anders rots gebeurt. Ja, behalve als je met een dronken kop op een muurtje gaat lopen, dat gaat altijd mis.

Wat ik probeer te zeggen is dat je nooit zal weten hoe iets zal gaan lopen. En dat is eng en spannend, maar het heeft zo ook zijn charmes. Maar wat je wel weet, is dat wanneer je een risico niet aan durft te gaan, je dingen mis gaat lopen. Dat kan je op voorhand vast stellen. Wanneer jij niet op reis zal gaan omdat er iets kan gebeuren, zal je nooit die vette ervaring mee krijgen. Wanneer jij niet durft te vliegen omdat het vliegtuig neer kan storten, zal je nooit verre landen zien. Wanneer jij niet een relatie met iemand aan durft te gaan omdat je gekwetst kan worden, zal je nooit de mogelijkheid hebben de mooie momenten met iemand kunnen beleven. Wanneer jij niet mee doet aan die auditie omdat je afgewezen kan worden, zal je nooit de kans lopen gekozen te worden.

Je hoort mij zeker niet zeggen dat risico’s niet verschrikkelijk eng zijn, ook ik zelf kies vaak voor veilig. Maar voordat je de volgende keer beslist iets niet te doen, omdat je bang bent, denk dan eventjes aan wat je mis gaat lopen als je het niet doet. Is dat het waard? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, raad ik je aan het risico aan te gaan. Ik, en de mensen om je heen, zullen je steunen.

2 gedachtes over “Durf risico te nemen.

Geef een reactie

