Niet iedereen vind presenteren verschrikkelijk.

Vaak lees ik dat mensen het verschrikkelijk vinden om te presenteren, dat ze doodsbang zijn om fouten te maken en gewoon liever niet voor een grote groep staan. Ik heb zelfs wel eens mensen horen zeggen dat niemand presenteren leuk vindt. Ik begrijp de angsten voor het presenteren wel, maar die uitspraak dat niemand presenteren leuk vind trek ik in twijfel.

Nee, ik twijfel zelfs niet, ik weet zeker dat hij niet waar is. Ik ben er het levende voorbeeld van. Als ik één ding leuk vind is het presenteren. Ik kan genieten van de zenuwen, van de aandacht die ik krijg, de indruk die ik maak en de kik die het achteraf geeft. Wanneer anderen meteen in paniek schieten wanneer duidelijk wordt dat er gepresenteerd moet worden, zit ik op mijn stoel te springen om het te doen.

Misschien denk jij terwijl je dit leest: ‘HOE DAN KYRA? LEER HET ME!’ maar ik heb eigenlijk niet een specifiek idee hoe het komt dat ik presenteren zo leuk vind. Ik denk dat het als eerst te maken heeft met mijn persoonlijkheid. Ik omschrijf mezelf wel eens als het perfecte voorbeeld van extravert. Ik sta het liefst de hele tijd op de voorgrond en ik denk dat er niet veel momenten zijn waarbij mijn aanwezigheid niet opvalt. Ik geniet ervan om aandacht te krijgen en op te vallen, misschien klinkt dit heel aandachtsgeil, maar dit is wel hoe ik in elkaar zit. Wat daarnaast een hele grote rol speelt is dat ik het gewoon kan, dit zeg ik niet om mezelf de hemel in te prijzen, want ik kan nog zoveel leren, maar omdat ik dat is wat ik heb ervaren in het verleden. Dat kunnen zit denk ik ook voor een groot deel in mijn persoonlijkheid, ik voel goed aan hoe ik mezelf het beste kan presenteren.

Dus nee, niet iedereen vind presenteren verschrikkelijk, er zijn mensen die het heel leuk vinden.

Ik ben hier trouwens over begonnen te schrijven omdat ik dit weekend veel bezig ben geweest met het oefenen voor mijn presentatie voor morgen. Morgen moet, of eigenlijk is het ‘mag’, ik in mijn eentje ons ondernemingsplan presenteren. Spannend en vooral heel erg leuk tegelijk! Ik ga hem straks nog een keer of twee doen en dan zit ie er wel in.

Dit hele weekend heeft eigenlijk in het teken gestaan van school, maar daar is niets mis mee. Soms is dat gewoon even nodig. Waar bestond jouw weekend uit? Ik hoor het graag! 🙂

Liefs!

Geef een reactie

