Internationale vrouwendag

Processed with VSCOcam with f2 preset

8 maart, onder de vrouwen ook wel bekend als internationale vrouwendag. Internationale vrouwendag, wat vind ik daar nou van? Daar ben ik zelf ook niet helemaal over uit, maar toch deel ik mijn mening graag met jullie.

Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik vind het aan de ene kant niet goed dat er een internationale vrouwendag is, want dat betekent dat het nodig is. Ik denk dat we hier in het Europa al een heel eind zijn, maar helaas worden in andere continenten vrouwen nog steeds als minder beschouwd. Dat is iets wat ik heel jammer en ernstig vind, daarom ook is het misschien juist goed dat deze dag er is. Om er even aan te denken dat wij vrouwen het hier ontzettend goed hebben, maar dat wij niet de maatstaf zijn.

Daarnaast heb ik het idee dat je met één nationale vrouwendag eigenlijk zegt dat alle 364 andere dagen vrouwen niet even goed, sterk, en waardig zijn als mannen. Dat vrouwen eigenlijk altijd minder zijn, maar dat we op deze dag even mogen stralen, om al die andere dagen te compenseren.

Je hoort het denk ik wel dat ik best sceptisch ben over deze dag. Ik weet dat hij nodig is, maar dat vind ik botweg stom. Ik zou willen dat vrouwen gewoon, overal ter wereld, gelijk stonden aan de man. Dat wij, net als zij, de topfuncties hadden, dat we even veel verdiende, dat we niet uitgehuwelijkt worden aan mannen van 50, dat we niet gebruikt worden door vieze mannetjes, dat we niet bang hoeven te zijn dat er iemand uit de bosjes sprint als we ’s nachts via een donker stuk fietsen, dat we allemaal naar school mogen en vooral dat we even veel aanzien krijgen als mannen.

Het liefst zou ik willen dat deze dag er niet was, maar ik kan wel doen alsof hij niet nodig is, hij is nodig. Daarom vallen alle tegenargumenten weg en sta ik er toch achter dat deze dag er is. Niet om zonder BH over de Dam te lopen, maar om mensen aan het denken te zetten.

Vandaag wens ik jullie een hele mooie internationale vrouwendag, wees vandaag extra dankbaar voor de vrijheid die wij hier, als vrouwen, mogen ervaren!

2 gedachtes over “Internationale vrouwendag

Geef een reactie

