VANMOOF fietsen

Oké ik vraag je nu even je fotografische geheugen in te schakelen en terug te gaan naar het moment dat je dacht: ‘wat is dat voor een rare fiets?’ Je zag een paar aluminium buizen die aan elkaar waren gelast, een zadel en een stuur. Geen voorlamp of achterlamp, geen bagagedrager en geen hangslot dat om het zadel gewikkeld zat. Zie je de fiets voor je? Ja? (zo nee, lang leve Google) Oké super! Die paar aluminium buizen die waren niet zomaar een fiets, nee die buizen zijn de hipste fiets van het moment. Had je niet gedacht he? Ik ook niet. Tot dat ik vanochtend drie bladzijdes van mijn marketing bijbel las over niet minder dan de VANMOOF fiets, het eerste moment dat ik echt begon te beseffen wat marketing nou is.  

De mannen van VANMOOF hebben een fiets bedacht die voldoet aan de behoeften (let op: niet wensen) van 100 mensen, dat noem je in de ‘vaktaal’ het marketing concept. Het komt er dus op neer dat de VANMOOF fietsen, fietsen zijn die precies voldoen aan wat de consument wilt waardoor mensen gaan denken: deze fiets is perfect voor mij en ze de fiets gaan kopen. Wanneer ze de fiets eenmaal hebben gekocht delen ze dat maar wat graag op Social Media, want de VANMOOF fiets is niet zomaar een fiets, nee de VANMOOF fiets is een innovatieve, hippe fiets en daardoor status verhogend. Heb jij een VANMOOF fiets, dan ben je wat. Dan staat het op bijvoorbeeld Facebook dat jij een VANMOOF hebt en denkt je buurman: ‘Hé maar dat is een vette fiets, die wil ik ook hebben!’ en zo koopt de buurman dankzij jou ook een fiets. En zo gaat het door en door en door.

Ik vind het marketing idee van VANMOOF best wel interessant, maar het uiterlijk van de fiets trekt me dan weer helemaal niet aan. Ik houd wel van een beetje industrieel maar dit is voor mij té industrieel.  Al klinkt een fiets met de naam ‘Swaggerwagon’ natuurlijk niet verkeerd…

 

Geef een reactie

